Categories
2019

2019: Året hvor medierne igen går på opkøb

Efter flere år med fokus på omstrukturering og fokusering af den eksisterende forretning, er de store medievirksomheder nu på jagt efter ny vækst. Specielt vækst gennem opkøb. Her er tre argumenter for, hvorfor vi i 2019 vil se flere eksempler på store medier, der opkøber mindre startup-konkurrenter.

Af Anders Schäffner, Digital Produktchef hos TV 2

Efter flere år med fokus på omstrukturering og fokusering af den eksisterende forretning, er de store medievirksomheder nu på jagt efter ny vækst. Specielt vækst gennem opkøb. Her er tre argumenter for, hvorfor vi i 2019 vil se flere eksempler på store medier, der opkøber mindre startup-konkurrenter.

 


Af Anders Schäffner (@AndersSchaffner)

Anders er digital produktchef hos TV 2 og stod blandt andet bag medie-startup’et Tyngdepunkt.


 

Gennem det seneste årti har medieverdenen været igennem en kaotisk udviklingsproces. Der findes vel knapt et medie i den vestlige verden, der siden 2008 ikke har foretaget radikale ændringer i deres eksisterende produkter, deres forretningsmodel, deres organisation og/eller deres distributionsmetode.

Flere år med konstant fokus på innovation og “disruption” har også påvirket mediemarkedets økologi. De store behov for udvikling i de eksisterende mediehuse betød, at mediernes strategiske fokus blev rettet ‘indad’ i organisationerne frem for ‘udad’ i markedet og på konkurrenter.

Resultatet blev, at vi på trods af en markant stigning i antallet af nyetablerede medier, har set bemærkelsesværdigt få opkøb. Mange nye digitale medier har etableret sig på markedet, og med få undtagelser er det sket uden finansiering fra de eksisterende medier, og uden at de store medieorganisationer har forsøgt at opkøbe de små.

Som vi nærmer os slutningen af 2010’erne, er der dog flere indikatorer på, at dette vil ændre sig. På tværs af det globale mediemarked er der særligt tre markedstendenser som alle peger på, at 2019 kan blive året, hvor vi igen vil se flere store mediehuse opkøbe mindre startup medier – både globalt set men muligvis også Danmark.

En ny (men gammel) forretningsmodel

2010’erne vil på mange måder stå som et årti, hvor medieverdenen kæmpede med at genopfinde deres forretningsmodel. Ved udgangen af 2018 er betaling- og abonnementsmodellen blevet den dominerende logik, men i jagten på vækst været igennem flere vækstparadigmer.

I den første tredjedel af 10’erne blev den dominerende vækstmodel “skaleringsparadigmet”. I jagten på annoncekroner gav medier sig til at jagte sidevisninger. Huffington Post blev vidunderbarnet i klassen som mange så op til, og hvis forretningsmodel blev idoliseret.

Skaleringen på egne præmisser var dog en svær disciplin, og i den midterste trediedel af 10’erne kastede mange medier deres lidt til sociale medier og deres måder at distribuere mediernes indhold på. I dette nye “distribuerende paradigme” blev sociale mediers uendelige rækkevidde set som den store vækstmulighed, og når de etablerede medier søgte inspiration var det medier som BuzzFeed de kiggede efter.

Igennem de sidste et-til-to år har mediemarkedet dog igen skiftet retning. Anført af New York Times boomende digitale abonnementsforretning og Facebooks omskiftelige algoritmer har medieverdenen rettet blikket tilbage mod deres oprindelige forretningsmodel: abonnementet.

Og det med stor succes!

Med fornyet fokus på abonnementsmodellen har mange store mediehuse fundet målgrupper med stor betalingsvillighed og skabt en fast, stigende indtægtskilde, som er mindre volatil end de rene annoncefinansierede modeller.

For første gang i dette årti er der er altså skabt en dominerende forretnings- og vækstmodel på mediemarkedet, og et modus operandi som transcenderer på tværs af avis-, magasin og broadcast-markedet (og på tværs af landegrænser).

Med “ro på bagsmækken”, en strategisk retning, der peger mere end bare et par år ud i fremtiden, og – ikke mindst – en kerneforretning, der stadigvæk leverer pæne overskud, er vejen banet for, at de etablerede medier igen vil rettet blikket mod konkurrencesituation. Og her er opkøb af mindre startups oplagt.

De store medie-konsolideringer er landet

Store mediers opkøb af mindre medier står i stærk kontrast til de store mediefusioner, vi har set igennem særligt det seneste år.

På den helt store klinge har 2018 budt på store opkøb og fusioner mellem AT&T og Time Warner, Comcast og Sky samt Disney og 20th Century Fox. På Nordisk plan har vi oplevet noget lignende med Telias køb af Bonnier Broadcasting og TDC’s norske forretning. Og i Danmark forsøgte TDC og MTG med en storstilet fusion og JP/Politikens Hus forsøgte med et opkøb af Børsen.

Efter år med kæmpe fusioner og enorm markedskonsolidering, ser det ud til, at konkurrencesituationen medierne imellem nu er ved at stabilisere sig. Ligesom i argumentet ovenfor skaber det ro i det mediemarked, hvor konkurrencesituationen de seneste år har været enorm uforudsigelig.

Med en stabil konkurrencesituation, hvor der ikke er plads til flere store fusioner, er det oplagt at kigge på andre synergier. Her er opkøb af mindre konkurrenter en oplagt mulighed for de store medier.

Medie-investorer sulten efter exit

Den sidste ingrediens er ejerne af de mindre medie-startups. Gennem de omskiftelige 10’ere har vi som sagt set masser af medie-startups blive etableret, og fælles for næsten dem alle er, at de er finansieret af stiftere selv eller angel- og seed-investorer.

Både i USA, Europa og i Danmark er der eksempler på sådanne selvfinansierede medie-startups, som har formået at etablere sig på deres respektive markeder og flere af dem med så fin succes, at de nu er cash-flow positive.

Timingsmæssigt har flere af dem også eksisteret i omkring de fem år, hvilket passer meget fint med den tidshorisont som privat- angel- og seed-investorer normalt opererer efter, når de skal se på exit-muligheder.

Den øgede rentabilitet hos flere medie-statups gør dem til interessante investeringsobjekter for de etablerede medier. Og med investorer, der øjner et flot afkast i en historisk svær investeringskategori, er vejen banet for opkøb, som alle parter kan erklære som en “win-win”-handel.

Hvem står for skud?

Der er nok ingen, der forventer, at 2019 bliver ét stort opkøbs-bonanza. Men efter et årti med uforholdsmæssigt få opkøb, er det interessant hvis 2019 bliver vendepunktet. Både for deres kunder og ansatte, men også for mediemarkedet overordnet set, da succesfulde salg alt andet lige fordrer nye og spændende startup-medier.

Jeg skal ikke gøre mig klog på, om der er de direkte opkøbskandidater i Danmark. Men ser man uden for landegrænsen findes der en række oplagte medier som lever op til kriterierne om at være abonnementbaserede, cash-flow-positive (eller tæt på), have private eller venturefonde i ejerkredsen og er omkring de fem år gamle.

I USA er TheSkimm og The Information to gode eksempler på sådanne medier. I Holland har de De Correspondent. Og Frankrig har Mediapart (som dog er tættere på at fylde 10 år end på at 5).

Om lige disse fire medier stadigvæk er selvstændige i 2020 er svært at spå om. Men de repræsenterer en gruppe af medie-startups, som er interessante at følge – særligt hvis man er et investeringsvillig etableret medie.

 

Denne artikel er en del af Anders forudsigelser for medieåret 2019.
Læs dem alle i Anders’ artikel »

 



 

« Se alle forudsigelserne for 2019

Foto: rawpixel.com / Pexels

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *