Medieteknologi 2019: Justeringer inden de store slag

 

Indenfor teknologien bliver det kommende år en rutinepræget præsentation, der dog vil byde på rigeligt med udfordringer til medierne. 2019 bliver ikke året, hvor robotterne slår igennem, men de kommer, og de vokser med opgaven.

 


Af Søren Pedersen (@systemaddict)

Søren er Big Data-udvikler på Ekstra Bladet, og optaget af teknologiens indflydelse på moderne medier.

Han er uddannet i statskundskab og filosofi og ophavsmand til en række kontroversielle tjenester som overvåger partier, politikere og journalister.  


 

Det går stærkt med den der teknologiske udvikling. Stærkere og stærkere. Men når du sidder midt i det, kan det være svært, nærmest umuligt, at overskue konsekvenserne af bevægelserne. Sådan var det også i 2007, dengang den første iPhone blev lanceret.

Vi i den danske mediebranche havde absolut ingen fornemmelse af, hvad der havde ramt os. Men hvis vi havde mærket efter – dybt i maven, kunne vi nok have mærket rumlen af den enorme omvæltning, som var på vej til at transformere ikke bare medier, men hele vores eksistens.

Mobilen er hverdag nu. Ren rutine. Den der elektriske fornemmelse over nye iPhones, er forlængst fortrængt af en strøm af inkrementelle, og – lad os være ærlige – kedsommelige lanceringer.

Rutinepræget præsentation

Det er ellers ikke fordi, der mangler innovation. I 2018 oplevede vi kæmpemæssige teknologiske spring inden for Virtual Reality og intelligente højttalere, men der er bare ikke rigtig noget af det, som føles helt så omvæltende.

Der skal nok komme nye ikke-lineære begivenheder, som dengang i 2007, eller i 1994/95 med udbredelsen af internet-browseren, men det bliver bestemt ikke i 2019. Nok heller ikke i 2020. Men derefter er det nok en god ide at spænde sikkerhedsselerne.

Så hvad angår teknologi bliver 2019 lidt af en rutinepræget præstation. Drama skal der nok komme, men det bliver primært på ledelsesgangene, hvor beslutninger om nedjusteringer, lukninger, opkøb og sammenlægninger bliver meget intensive.

I det hele taget vil troen på indtægtsmulighederne i publicismen lide et alvorligt knæk i 2019, og store mediekoncerner vil i stigende grad rette opmærksomheden mod andre forretningsområder.

Udfordringer for medierne

Men midt i rutinen og udfordringerne vil der alligevel ske opsigtsvækkende ting indenfor det redaktionelle område.

Den stigende konkurrence om opmærksomhed, og mediernes evne til at undervurdere den, vil medføre at mange får tiltagende svært ved at leve op til de trafik- og salgs-målsætninger, som er blevet lagt tidligere. Samtidig er mulighederne for “quickfixes”, som øget brug af clickbait, aggressive SoMe-strategier, betalt trafik, mm., reelt udtømte her på randen af 2019.

Derfor vil fokus rette sig mod en bedre forståelse og udnyttelse af de mobile platforme, som i 2019 vil runde 80% af den samlede nyhedstrafik. Det kan virke en smule sent, men virkeligheden er, at journalister trods den mobile revolution og gode intentioner om mobile first, stadig producerer på og til desktop.

Når cheferne læser, og journalisterne tilrettelægger, skriver, gennemlæser, og korrigerer i et medie, som er fundamentalt anderledes end der hvor nyhederne konsumeres, så introduceres en teknologisk fremmedgørelse, som efterlader mediet med mindre og mindre føling med dets kerneprodukt.

Kampen om de unge

Kapløbet om trafik og især de unge læsere, vil i 2019 løse lidt op for denne fremmedgørelse. Anvendelsen af de eksperimentelle fortælleformer, som allerede dyrkes i hjørnerne af nyhedsproduktionen, vil stige eksplosivt.

Fænomener som Instagram/Snapchat Stories og TikToks, hvor forholdet mellem produktion og konsumption er sammenfaldende, og relationen mellem fortæller og læser er ekstrem intim, vil blive studeret nøje og forsøgt implementeret på mediernes egne platforme.

De eksisterende Content Management Systemer, som alle er opbygget efter Billede-Rubrik-Brødtekst-dogmet, er på ingen måde gearet til disse skabeloner, og derfor vil ændringerne kræve relativt store kode-ressourcer. Her er det værd at nævne, at verdens mest udredte CMS, WordPress, barsler med et nyt skrive-interface, der gør op med netop denne inddeling af teksten. Samtidig forudsætter de nye formater også journalister med meget stærke billede- og videokompetencer, og konkurrencen om denne meget begrænsede ressource vil blive intensiv i 2019.

Robotterne vokser i 2019

Det er ikke kun fortælleformen som vil ændre sig. Også hvad angår fortælleren, vil vi opleve særdeles spændende nyskabelser i 2019. Robotterne kommer! De fleste store medier har investeret millionbeløb i robot-journalistik, og i 2019 begynder de første artikler fra danske medier for alvor at rulle ud over rampen.

Lige nu bliver der mest rystet på hovedet over perspektiverne i robot-journalistik. Få har fantasi til at forestille sig, at det nogensinde kan blive andet end et marginalt fænomen i nyhedsproduktionen. Denne opfattelse vil blive yderligere bekræftet i takt med, at den ene nonsense-artikel efter den anden udstilles til hån og latterliggørelse blandt journalisterne på Twitter.

Der vil også komme interessante etiske, moralske, (fag)foreningsmæssige og ikke mindst juridiske problemstillinger, når de første artikler dukker op. Som med selvkørende biler skal vi finde ud af, hvor ansvaret helt nøjagtigt ligger. Men robotterne er ligeglade med ævl og kævl, og de vil fortsætte ufortrødent med at kværne tusindvis af artikler ud i æteren. Og medierne vil i løbet af 2019 opdage, at der er masser af – ekstrem billig – trafik og værdi i simple autogenererede artikler.

De første robotter vil være simple regelbaserede maskiner. De forudsætter meget velsorterede datakilder, og de vil bryde spektakulært sammen ved bare de mindste fejl. Men ikke langt ude i horisonten lurer de intelligente robotter, som skriver artikler baseret på machine learning og AI. Det er et skræmmende perspektiv for medierne, fordi de står svagt i forhold til de store teknologi-giganter inden for dette område.

Så der er al mulig grund til at dygtiggøre sig inden for machine learning, AI, og håndtering af data generelt.

Kamp mod tredjepart

Nødvendigheden i oparbejdelse af disse kompetencer understreges yderligere af at vi i 2019 vil se browser-leverandørerne, anført af den mest brugte platform i Danmark, Apple Safari, introducere yderligere restriktioner i forhold, til hvad der er muligt. Alt peger i retning af, at de tredjepart-dimsedutter, som vi de seneste år har plastret vores websites ind i, bliver mere og mere uønskede.

Om det så er syndikeret indhold fra Taboola, Strossle, Outbrain, om det er programmatiske netværk, om det er analyse-systemer, som altid lover mere end de holder. Fælles for det hele er, at vi i stigende grad skal kunne disse ting selv, hvis vi ønsker konkurrencefordelene.

Så selvom 2019 måske ikke synes af meget på overfladen, så er der alligevel ret dramatiske ting under opsejling, og én ting er sikkert: Tiden er løbet fra lurepassere.

Er man ikke på forkant med udviklingen, så overlever man ikke længe.

 



 

« Se alle forudsigelserne for 2019

Foto: Markus Spiske temporausch.com / Pexels

Standard

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *