Categories
2019

Podcast – ny distribution eller fremtidens personlige lydmedie?

Det at kunne fortælle en god historie og kunne engagere lyttere med sin stemme er færdigheder, der bliver brug for i mediernes fremtid.

Af Karin Høgh, podcast-konsulent og podcaster

 

Det at kunne fortælle en god historie og kunne engagere lyttere med sin stemme er færdigheder, der bliver brug for i mediernes fremtid.

 


Af Karin Høgh (@karinhoegh)

Karin Høgh er podcasting-konsulent. Hun har en baggrund som radiojournalist og har podcasten Solopreneurcast. Besøg Karin på podconsult.dk.


 

Vores medier er mere håndholdte og mobile end nogensinde. Selv hjemme i stuerne foran tv-skærmen bruger vi de personlige, mobile devices, og når vi går ud af døren, er det på vores smartphones, tablets og  watches, at vi holder os ajour med vores foretrukne medier.

Dén udvikling er kun lige begyndt. For der er stadig en stor gruppe smartphone-brugere, som har til gode at opdage og finde den guldgrube af talemedier, som podcastes.

Og så er der nye devices på vej. Som ikke er håndholdte, tværtimod. De er talebaserede og tale-styrede. Siri får følgeskab af taleassistenter på køkkenbordet, ved sengen, i bilen, på kontoret. Nye platforme for lyd – og for podcasts.

Sound will be the new screen — and your voice will be the remote control

Hvis du vil se tal for udviklingen – baseret på Edison Researchs amerikanske undersøgelser, så anbefaler jeg ”The Infinite Dial”.

Ingen kunne have forudset, at lydmediet skulle få så gode vækstbetingelser – endda uden de antenner, satelitter og kabler, som har været radiostationernes infrastruktur.

Podcastere har ikke det økonomiske fundament, som gør det muligt for at radiostationerne at lønne sine ansatte. Men alt, en podcaster skal bruge er lidt udstyr, adgang til hosting af lydfiler og så et podcastfeed, som er et link til dér, hvor nye episoder publiceres.

Store etablerede radiomedier som Danmarks Radio og Radio24syv var hurtige til at se podcastfeedet som en ny distributionsform for taleradio-programmer først og fremmest. Allerede i 2004 begyndte DR at podcaste P1-programmer. Og har nået stadig flere lyttere on demand – når lytterne kan og vil.

Podcast er mere end ny radio

Men podcast er andet og mere end en ny distributionsform for radiostationer. Siden 2004 har jeg været en del af det vækstlag, som siden podcastingens allerførste år har værnet om og søgt at udbrede podcastmediets særlige egenskaber og værdier.

Gennem de nu over 14 år har det for mig og mange andre været vigtigt at danne ring om dét, der helt fra starten gjorde podcast til det mest demokratiske og frit tilgængelige talerør for individualisterne, nicherne, personligheder fra alle hjørner af internettet.

Podcast voksede ud af blogging. De to medier bygger på den samme teknologi, nemlig rss-feedet, som gør det muligt at abonnere på og automatisk overføre nye episoder til lytterne. I de første mange år via computerne, men nu direkte til mobiler, tablets, vækkeure, taleassistenter, bilradioer m.m.

Vi bruger ikke længere rss-feedet til at abonnere på nye blogindlæg. Vi har fået flere nyhedsbreve og sociale medier som Twitter, Instagram, Facebook. Dér er vores newsfeeds. Videobloggerne har fået YouTube, som heller ikke baseres på rss-feedet.

Podcasterne, derimod, har holdt fast i den oprindelige teknologi – understøttet af store spillere som Apple (iTunes) og nu også Google, som gør podcastfeeds særligt søgbare i Google Search. Spotify og andre musiktjenester står også i kø for at tilfredsstille det stadig større behov for lydpodcasts, og for at understøtte det stadig større behov for at udtrykke sig i lyd.

Den opbakning har betydet alverden, og rss-feedet er stadig ”adgangsbillet” til de tjenester.

Antallet af podcastlyttere er således vokset støt gennem årene – og det bliver stadig nemmere at lytte til indholdet på nettet – vores earbuds bliver mindre og smartere og bedre, så vi lytter gerne og hele tiden.

As technology improves, storytellers can use sounds to legitimately bring people inside their story.

At udtrykke sig i lyd, altså at optage og publicere lydfiler som podcasts, er også blevet mere og mere almindeligt.

Det personlige og mobile medie

Mange, som før kun havde en blog og/eller tilstedeværelse på sociale medier, har valgt at satse på det endnu mere personlige medie, podcasting. I begyndelsen var podcastere en overset gruppe i vrimlen af bloggere og YouTubere. Men nu griber flere og flere mikrofonerne for at nå ud til og inddrage et engageret publikum inden for deres niche.

Kendte politikere, underholdere, sportsstjerne, musikere og andre, som allerede har et dedikeret publikum vælger også at podcaste for at udnytte den mobile platform, som stadig flere bruger og som tillader os at gøre andre ting, mens vi lytter – altså at udnytte rejsetid, arbejdstid, motionsture med mere til at lytte til vores foretrukne podcasts.

Det er tidskrævende og forpligtende at podcaste, det koster i udstyr og hosting, og lyttertallene vokser måske ikke så hastigt, som mange kunne ønske, sponsorater og annoncører kommer ikke, så mange ”podfader” efter få episoder. Succesen kommer ikke efter få episoder -det er det lange, seje træk og det kræver højt engagement at lave relevant indhold for få eller mange – det er åbenbart.

Vil stemmer og lyd blive lige så udbredt som ord, fotos og videoer i vrimlen af sociale medier i fremtiden?

Vil DU også blive en af dem, som griber mikrofonen for at udtrykke dig over for dine følgere, frem for kameraet eller tastaturet? Måske ikke. Men noget tyder på, at talelysten vokser bredt, og det bliver nemmere og vigtidere at tale sig til opmærksomhed.

En app som Anchor stormer frem og gør det uhyre nemt at optage og publicere en podcast – lige dér fra mobilen – både iPhone og Android. Mange bliver ved forsøget – podfader efter en eller få episoder, men muligheden er lige i hånden.

Audiograms med korte lydklip på Facebook og de andre sociale medier er blevet populære.

Lyd bliver mere og mere avanceret og en stadig større del af de immersive og augmented oplevelser, som nye teknologier giver os.  Hvilken rolle podcast kommer til at spille i den udvikling, vil være gætværk.

Men dét at kunne fortælle en god historie, at med sin stemme at kunne engagere lyttere, at kunne føre en samtale, som andre finder relevant, underholdende og lærerigt – dét er færdigheder, som der bliver brug for i den fremtid, som ikke bliver lydløs – tværtimod.

 



 

« Se alle forudsigelserne for 2019

Foto: Pixabay/Pexels

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *