Categories
2020

Murene skal nedbrydes i de klassiske mediehuse

Mediehusene har udviklet sig alt for langsom​t. Hvis den fremtidige forretning skal sikres, kræver det en helt ny tilgang til samarbejde på tværs af de klassiske skel.

Af May Kjærsgaard
Digital redaktør hos Benjamin Media


Hold dig opdateret på Mediernes Fremtid:




Branchefolk rundede 2019 af med i MediaWatch at erklære, at “mediehusene har siddet for længe på hænderne og udviklet sig langsommere end brugerne​”. Brugerne har simpelthen skiftet adfærd langt hurtigere, end mediehusene har formået at skifte forretningsmodel. Selvom det gør ondt at indrømme, så er det svært at være uenig.

Betalingsvilligheden, når det kommer til journalistik, er lille, og har ikke udviklet sig de sidste fire år.

Inden for livsstil er det tydeligt, at brands skal have en helt særlig kvalitet, før et digitalt betalingsunivers giver mening. I vores egen koncern har vi relanceret Illustreret Videnskab med et digitalt abonnement og hos Egmont Publishing er dele af Euromans digitale indhold blevet ‘Premium’ og er kommet bag betalingsvæg.

Hvis et digitalt abonnement skal lykkes, skal oplevelsen løftes op over blot at være et print-produkt, man har sat strøm til. Indholdet skal være i en kvalitet, som man ikke finder gratis tilgængelig andre steder, i en form som overrasker og formidler på en måde, der ligger ud over det sædvanlige.

Det er svært at få øje på andre livsstilsbrands indenfor landets grænser, der i den nuværende form kan slippe afsted med at tage betaling for det digitale indhold, der leveres.

Vejen til at skabe et mediehus, der kan tjene penge i både nutidens og fremtidens medievirkelighed, går derfor ikke nødvendigvis mod flere betalingsvægge.

Digital first er en dødssejler

De fleste i mediebranchen er enige om, at praksis med at indhold primært produceres til print og herefter versioneres til digital, er gammeldags og uholdbar. Mediehuse som Berlingske har for nylig omlagt denne praksis og udkommer nu ‘digital first’, hvor indhold versioneres fra digital til print, altså den modsatte vej rundt.

Men i virkeligheden er den praksis ikke meget bedre. Det tilfører ikke produktet værdi for brugerne og det gør ikke noget for at nedbryde de siloer i mediehusene, der er den virkelige hinder for kreativt og innovativt indhold.

Løsningen er i stedet at hæve sig op over platforme og opdelingen mellem print og digital og i stedet fokusere på fortællingen, altså tænke ‘story first’. Med opmærksomheden rettet mod historien og brugerne, kan vi lave skarptskårne versioner til de relevante platforme, så en historie måske udkommer på både print, i lyd og i levende billeder, tilpasset den enkelte kanal.

Den tilgang er også en hjørnesten i den strategi, som Benjamin Media skal bygge på i sin videre udvikling hen mod fremtidens mediehus.

Mediehuse og bureauer smelter sammen

Alle mediehuse med respekt for sig selv har i dag et bureau i huset. Creative Egmont, Børsen Creative, Benjamin Creative. Kreative har man ikke ligefrem været med navngivningen.

Her skabes kommercielt indhold til egne platforme, og i større eller mindre grad leveres der både indhold og services til andre virksomheder.

Benjamin Medias bureau, Benjamin Creative, er i dag et stærkt bureau med en stor portefølje af virksomhedskunder, en klar profil og en god position i markedet. Der bliver leveret kampagner, SoMe-indhold, kataloger, produceret Native advertisement og leveret SEO-ydelser.

Den strategi, vi som mediehus har valgt, fører os på en vej, hvor vi i de næste par år vil gennemgå en udvikling fra at være et mediehus med eget bureau, hen mod at være et bureau med egne mediebrands. Om et par år vil Benjamin Media fungere som ét samlet bureau, der både arbejder for egne brands og for andres.

Det er en naturlig udvikling, at vi kigger mod potentialet i markedet, samtidig med at vi holder fast i den kerneforretning, som stadig har stor værdi.

På den rejse arbejder vi blandt andet på at nedbryde de mure, der traditionelt har været bygget op mellem den redaktionelle og den kommercielle produktion. Den brugerforståelse, der kommer med arbejdet med vores mediebrands, gør os knivskarpe, når vi som bureau pitcher kampagner og strategi for vores virksomhedskunder. ​Målet er, at brugerforståelse og indsigt i brancher og tendenser kommer til at flyde frit til gavn for både de redaktionelle og kommercielle dele af forretningen. At vi trækker fleksibelt på ekspertiser i forskellige formater, genrer, kanaler og brancher, og bruger dem til mere kreative indholdsproduktioner.

Vores rådgivning kan strække sig langt ud over blot at lave opgaver på bestilling, og i stedet være strategiske samarbejder med B2B kunder, hvor vi rådgiver og udvikler de brands, vi samarbejder med.

Vi lancerede i efteråret Costume Business, som markerer ét af de første skridt på rejsen med at flytte Costume fra at være et produkt til at være en partner og spiller på B2B-banen. En rejse, hvor en revidering og relancering af brandet B2C også indgår.

Alle os, der lever i en verden, hvor print-forretningen traditionelt har været vores cashcow kæmper med at omlægge forretningen og vækste indtjeningen på andre områder med samme hast, som vi mister den på print. Så vidt jeg er orienteret, er det ikke lykkes for nogen.

Ovenstående er nogle af de vigtigste pejlemærker, vi hos Benjamin Media arbejder med, i arbejdet med at omlægge forretningen, så vi kan sikre den vækst, der er nødvendig ​for at vedligeholde og udvikle indbydende og meningsfulde medieuniverser – der hvor brugerne er. Nu og fremover.

« Se de andre artikler om medieåret 2020