Mediernes Fremtid 2019

Vi har bedt en række eksperter og profiler indenfor mediebranchen give deres bud på medieåret 2019. Herunder kan du læse artiklerne.

Der er flere artikler på vej 🙂

Medierne i 2019: Ansigt til ansigt -

Jeg håber og tror, at 2019 bliver året, hvor vi i mediebranchen for alvor tager snakken med os selv og vores publikum om, hvorfor vi er her. 

Af Gerd Maria May, fellow på Constructivec Institute samt udviklings- og redaktionschef hos Jysk Fynske Medier

4 trends for medierne i 2019 -

Fire store tendenser vil have stor effekt for medierne i 2019: Fatigue, Consumer based millennial focused media, service og advertising.

Af Thomas Baekdal, forfatter og medieanalytiker

Kunstig intelligens begynder at redigere danske nyhedsmedier -

2019 bliver året, hvor kunstig intelligens begynder at styre, hvilke nyheder du møder på større danske nyhedsmedier.

Af Kasper Lindskow, leder af strategi og forretningsudvikling på Ekstra Bladet

Kunstig intelligens: Tre spørgsmål, journalister skal stille -

Virker kunstig intelligens, maskinlæring og algoritmer som sorte bokse? Så får du her tre spørgsmål, som kan lette på låget.

Af Magnus Bjerg, journalist og Knight Fellow

Transparens om data veksles til værdi -

Hvis de seneste år har handlet om at optimere medieforretningen baseret på brugernes data, kommer 2019 til at handle om at genforhandle kontrakten med brugerne. Noget-for-noget-aftalen om indhold for data skal være transparent og fair, ellers risikerer medierne, at brugerne vender dem ryggen.

Af Mette Vindfeld Rosendahl og Julie Lykke Sørensen, Teknologiens Mediehus

Mediernes Fremtid 2019 - Hvad går det her ud på?
Algoritmens lyksaligheder -

Jeg tror, vi som mediebranche i 2019 bliver mere bevidste om, hvad algoritmer kan og ikke kan. Mennesker spiller fortsat en stor rolle, og den dystopiske fremtid, hvor maskinerne har taget vore jobs, er ikke lige om hjørnet.

Af Dennis Christensen, leder af DR Medieforskning

Medieteknologi 2019: Justeringer inden de store slag -

Indenfor teknologien bliver det kommende år en rutinepræget præsentation, der dog vil byde på rigeligt med udfordringer til medierne. 2019 bliver ikke året, hvor robotterne slår igennem, men de kommer, og de vokser med opgaven.

Af Søren Pedersen, big data developer hos Ekstra Bladet

Brugerne er mediernes store mulighed i 2019 -

Hvad kan medierne lære af en vestjysk campingplads? Det handler om at forstå dem, man lever af.

Af Mads Kristensen, partner i Further

Flere konflikter om sandhed og løgn -

Den enes løgn er den andens sandhed. I det kommende år vil vi se endnu flere slagsmål om, hvad fakta egentlig er.

Af Lene Rimestad, freelancejournalist og ph.d. i journalistik

2019: Året hvor medierne igen går på opkøb -

Efter flere år med fokus på omstrukturering og fokusering af den eksisterende forretning, er de store medievirksomheder nu på jagt efter ny vækst. Specielt vækst gennem opkøb. Her er tre argumenter for, hvorfor vi i 2019 vil se flere eksempler på store medier, der opkøber mindre startup-konkurrenter.

Af Anders Schäffner, Digital Produktchef hos TV 2

Podcast – ny distribution eller fremtidens personlige lydmedie? -

Det at kunne fortælle en god historie og kunne engagere lyttere med sin stemme er færdigheder, der bliver brug for i mediernes fremtid.

Af Karin Høgh, podcast-konsulent og podcaster