Mediernes Fremtid 2020

Vi har bedt en række eksperter og profiler indenfor mediebranchen give deres bud på medieåret 2020.

Så kan du godt fylde koppen op og sætte dig godt til rette. Her får du en række udvalgte artikler skrevet af nogle af de dygtigste folk fra den danske mediebranche.

Artiklerne handler om forskellige emner, men de har alle det til fælles, at de kigger på det kommende år i især den digitale del af mediebranchen.

God læselyst!
Aske Kammer og Lars K Jensen

Tektoniske skift? Det skal du holde øje med i mediebranchen i 2020

Hvilke medier kommer stærkest ud af digitaliseringen? Hvordan vil deres produkter se ud, og hvad vil de koste? I skyggen af techgiganternes kamp om nye vækstmarkeder vil vi i 2020 se tegn på, hvordan digitaliseringen vil ændre den danske mediebranche.

Af Claes Senger Holtzmann
Data- og analyseredaktør i Jysk Fynske Medier

Læs artiklen »

Murene skal nedbrydes i de klassiske mediehuse

Mediehusene har udviklet sig alt for langsom​t. Hvis den fremtidige forretning skal sikres, kræver det en helt ny tilgang til samarbejde på tværs af de klassiske skel.

Af May Kjærsgaard
Digital redaktør hos Benjamin Media

Læs artiklen »

Pivot-to-Paid fortsætter ufortrødent i 2020

…men vi er nødt til at tale om mediernes forsvindende position i dagligdagens fysiske rum – og hvordan den kan genopbygges på en ny måde.

Af Patrick Arendal Fahlström
Står bag markedsanalysen Subscribo.dk // Partner & Licensing Manager hos Infomedia

Læs artiklen »

Kære medier, tag debatten tilbage

De seneste mange års hadske onlinedebat skræmmer stille og roligt folk væk fra den offentlige demokratiske debat, som medierne er sat i verden for at drive.

Af Tine Johansen
Formand for Dansk Journalistforbund

Læs artiklen »

Kærlighed, ikke kliks

Fremtidens valuta for succes på mediemarkedet bliver hverken shares eller kliks. ”Kærlighed” bliver fremtidens medievaluta.

Af Dennis Christensen
Leder af DR Medieforskning

Læs artiklen »

Den konstruktive og inddragende journalistik

2020 handler om kernen i journalistikken. Vi skal finde ud af, hvordan vi laver journalistik, modtagerne ikke vil leve uden. Skal det lykkes, skal journalistikken tage afsæt i og udvikles i tæt samspil med det fællesskab, den skal gøre en forskel i. Den skal inspirere, være nuanceret og skabe tillid.

Af Gerd Maria May
Grundlægger af Room of Solutions

Læs artiklen »

Natural Language Processing får sin rette plads

Med fuld bevidsthed om at gentage 2016, 2017, 2018 og 2019 forudsigelser, og med en klar risiko for at jeg ser naiv ud i 2021, så tror og håber jeg på at 2020 bliver året hvor Natural Language Processing får sin rette plads i det danske medielandskab.

Af Claus Ladefoged
Digital Udviklingschef for TV2 Regionerne

Læs artiklen »

Hold dig opdateret på Mediernes Fremtid: